עו"ד ורו"ח איתן אסנפי בראיון לגלובס: "הרפורמה היא טלטלה לרילוקיישנרים". הגדרת התושבות המוצעת זונחת מבחן איכותי המקובל בעולם כולו, לטובת מניית ימים. חזרנו שלושים שנה לאחור. חשבתם שמדובר ברפורפמה שתפשט את העניינים - תחשבו שוב
עו"ד ורו"ח איתן אסנפי התראיין לגלובס בשאלה זו, ויחד עם חבריו למקצוע, הוא סבור כי המלצות הוועדה לא משיגות את המטרה. ההיפך: הן לוקחות אותנו שנים ארוכות לאחור.
חבל לשחוט הוראות איכותניות על מזבח הוודאות – מה גם, שהשאיפה לוודאות ולפשטות, היא עצמה, לא תושג ברפורמה זו.
לחצו כאן להורדת הכתבה המלאה כפי שפורסמה בגלובס.
המלצות הוועדה לרפורמה במיסוי הבינלאומי, הוגשו לפני כמה ימים למנהל רשות המסים, ונדמה כי מומחי המס בישראל מתחילים לעבד את משמעותה – בשורה התחתונה מדובר בשאיפה של רשות המסים להכביד את נטל המס על הנישומים.
פשטות? הגברת הוודאות? מיסוי הוגן? לא נראה כי ההמלצות לפחות בחלקן משיגות מטרות אלה.
טלו למשל את הגדרת התושבות הישראלית לצורכי מס – אחת מהסוגיות המרכזיות ברפורמה אם לא המרכזית שבהן. החזקות החלוטות (תשע, לא פחות!) עליהן ממליצה הוועדה רק יסבכו את הנישומים, ואף יגרמו להם להתמקד בספירת ימים כפייתית על מנת לחמוק מגזירתה של החזקה, תחת התמקדות במבחן מרכז החיים.
Been there, done that. עוד בימים שהגדרת התושבות הישראלית ההיסטורית הייתה מבוססת על ימי שהייה בישראל, בתי המשפט התנערו ממנה וגיבשו את מבחן מרכז החיים, שלימים (ברפורמה של 2003) אכן נכנס לחוק עצמו. המלצות הוועדה, לא רק שאינן הולמות את המגמה העולמית, אלא גם לוקחות אותנו שנים רבות לאחור.
מתברר כי גם חלק מחברי הלשכות המקצועיות שהיו חברים בוועדה אינם מרוצים מהתוצאה הסופית. מאלף להבחין בדבריו של אחד מחברי הוועדה לגלובס: "כל הרפורמה בשורה התחתונה היא העלאת מס. כל הפרק של הדיווחים הוא פרק נוראי. הרשות תקבל נתונים על כל מה שיש לישראלים ולחברות של ישראלים בחו"ל, על כל החברות בנות ועל כל דבר בעצם. רבנו על כל דבר ודבר ימים רבים, עד היום האחרון".
יש להניח כי במרוצת השבועות הקרובים, יצטרפו מומחי מס נוספים לביקורת שמתחילה להישמע על ההמלצות הללו. תחום המיסוי בינלאומי חורג מגבולותיה של ישראל, ומטבע הדברים ישנם אספקטים עמוקים ורחבים שעלולים להיות מושפעים לרעה מהמלצות הוועדה.
נחזור ונדגיש, כי אין מדובר עדיין בחקיקה מחייבת. נדרש אישור מנהל רשות המסים ולאחר מכן הליכי חקיקה כמקובל. אנו תקווה, כי רשות המסים (או המחוקק, ככל שההמלצות תעבורנה לחקיקה) ילמדו היטב את המומלץ, את השלכותיו, יישדדו ויצחצחו היטב בטרם יוטמעו השינויים בחוק.