העובדה שחברה הוקמה והתאגדה בחו"ל, על פי דין זר, אינה אומרת בהכרח כי החברה אינה נחשבת, עדיין, תושבת ישראל לצורכי מס.
השאלה כיצד יתבצע מיסוי חברה בחו"ל חייבת להתברר בשני שלבים:
בשלב הראשון יש לשאול האם החברה הנה תושבת ישראל. על פי סעיף 1 לפקודת מס הכנסה, אם השליטה והניהול על החברה מופעלים בישראל, הרי גם אם החברה הוקמה לפי הדין הזר, היא תיחשב תושבת ישראל לצורכי מס. במקרה כזה, החברה תהיה חייבת בדיווח ובתשלום מס בישראל, ככל חברה ישראלית אחרת.
אל השלב השני נגיע אם ענינו בשלילה על השאלה שבשלב הראשון, כלומר, השליטה והניהול בחברה בחו"ל מופעלים מחוץ לישראל. במקרה כזה החברה הזרה (גם לצורכי מס כאמור) לא תתחייב במס בישראל אלא על הכנסה שהפיקה בתחומי ישראל (קרי, בישראל יש מקור הכנסה).
כמובן, היא תחויב במס חברות שוטף במדינת מושבה, אך ישראל תהיה בעלת זכות מיסוי, ככל שהכנסתה – או חלק מהכנסת החברה – מקורו בתחומי ישראל.
הסטנדרט הבינלאומי שנקבע בהקשר זה, להיחשבותה של מדינה "מדינת מקור" הוא סטנדרט מוסד הקבע (Permanent Establishment). סטנדרט זה קבוע בכל האמנות הבילטרליות שישראל חתמה עליהן. במידה שהחברה מוקמת במדינה שלישראל אין עמה אמנה למניעת כפל מס, יחולו כללי המקור שבסעיף 4א לפקודת מס הכנסה. על פיהם, הכנסה מעסק תיחשב כמופקת במקום שבו מתקיימת הפעילות העסקית מניבת ההכנסה.
כפל תושבות
במקרים נדירים יחסית, חברה עשויה להיחשב תושבת בשתי מדינות.
נניח, למשל, שמדינה א' רואה, לפי דיניה הפנימיים, בחברה שהתאגדה על פי חוקיה, חברה תושבת המדינה; ואילו מדינה ב' רואה לפי דיניה, בחברה שהשליטה והניהול מופעלים מתחומיה, כחברה תושבת המדינה.
אם חברה הוקמה לפי דיני מדינה א', אך השליטה והניהול בה מופעלים ממדינה ב', עשוי להיווצר מצב של כפל תושבות. במקרה כזה, יחולו כללי שובר השוויון באמנה – ככל שקיימת אמנה כזו.
ישראל אמצה לאחרונה את האמנה המולטילטרלית (MLI), אשר בה (Article 4) נקבע בהקשר זה, כך:
(1) Where by reason of the provisions of a Covered Tax Agreement a person other than an individual is a resident of more than one Contracting Jurisdiction, the competent authorities of the Contracting Jurisdictions shall endeavour to determine by mutual agreement the Contracting Jurisdiction of which such person shall be deemed to be a resident for the purposes of the Covered Tax Agreement, having regard to its place of effective management, the place where it is incorporated or otherwise constituted and any other relevant factors. In the absence of such agreement, such person shall not be entitled to any relief or exemption from tax provided by the Covered Tax Agreement except to the extent and in such manner as may be agreed upon by the competent authorities of the Contracting Jurisdictions.
(2) Paragraph 1 shall apply in place of or in the absence of provisions of a Covered Tax Agreement that provide rules for determining whether a person other than an individual shall be treated as a resident of one of the Contracting Jurisdictions in cases in which that person would otherwise be treated as a resident of more than one Contracting Jurisdiction. Paragraph 1 shall not apply, however, to provisions of a Covered Tax Agreement specifically addressing the residence of companies participating in dual-listed company arrangements.
ישראל לא הסתייגה מהאמור בסעיף זה. לרשימת ההסתייגויות של ישראל ביחס לאמנת ה-MLI, ראו הקישור הבא.
משרדנו הנו בעל מומחיות רבה וייחודית בתחום המיסוי הבינלאומי.
עו"ד ורו"ח איתן אסנפי הנו מחבר (משותף) של הספר מיסוי בינלאומי – הדין בישראל – הטקסט בוק המקיף ביותר בישראל בתחום זה.